96L6 (96Л6) - prehľadový rádiolokátor určený na zistenie a identifikáciu vzdušných cieľov vo všetkých výškach, určenie ich súradníc v priestore (diaľka, azimut a polohový uhol), prepočítanie údajov a ich distribúciu pre užívateľov.
Vývoj: konštrukčná kancelária LIRA (КБ "Лира")
Výrobca: Liazovský elektromechanický závod (Лианозовский электромеханический завод)
Verzie:
- 96L6 - v zostave S-300PM (С-300ПМ)
- 95L6E - v zostave S-300PMU-1 (С-300ПМУ-1) a S-300PMU-2 (С-300ПМУ-2)
V súčasnosti sa vyrába verzia 96L6E, ktorá je určená aj na vývoz. Rádiolokátor umožňuje pracovať aj s ďalšímy protilietadlovými raketovými systémami, vrátane S-400.
Rádiolokátor 96L6E je určený pre prácu v zostave protilietadlových raketových systémov S-300PMU, S-300PMU1 a Favorit (S-300PMU2) ako autonómny prostriedok zisťovania cieľov komplexu 90Ž6E (90Ж6Е), 90Ž6E1 (90Ж6Е1) a 90Ž6E2 (90Ж6Е2).
Spojenie so systémom S-300PMU (С-300ПМУ) a S-300PMU1 (С-300ПМУ1) je zabezpečené káblami, so systémom S-300PMU2 (С-300ПМУ2) sa používa rádioreléové spojenie, alebo spojenie pomocou optických vlákien prostredníctvom výnosného pracoviska 965RR03E (965РР03Е).
Zabezpečuje zistenie, sledovanie a rozpoznanie vzdušných cieľov odovzdanie informácie do automatizovaného systému velenia 30N6 a 83M6, prípadne do nadriadených automatizovaných systémov velenia Bajkal-1E ("Байкал-1Э"), Senež-M1E ("Сенеж-М1Э") a veliteľských stanovísk Osnova-1E ("Основа-1Э") a Pole-E ("Поле-Э"). Prenos údajov je možný linkovým, alebo rádiovým spojením.
Rádiolokátor 96L6E je schopný zisťovať ciele letiace v rôznych výškach a rôznou rýchlosťou, vrátane malorozmerných cieľov, cieľov kategórie "stealth" a vysokopresných zbraní. Použitím širokopásmového a multifrekvenčného príjmu a vysielania je rádiolokátor schopný prispôsobiť svoju činnosť pri zisťovaní a sledovaní cieľov v rôznych výškach konkrétnym podmienkam rádioelektronického rušenia čím dosahuje vysokú pravdepodobnosť zistenia cieľov a znižuje možnosť zobrazenia falošných signálov. Rádiolokátor má vysoký stupeň automatizácie bojovej činnosti, čím je umožnené nepretržitá prevádzka všetkých súčastí rádiolokátora a nepretržité sledovanie vzdušnej situácie a jednotlivých parametrov rádiolokátora. K rádiolokátoru môže byť pripojených päť výnosných pracovísk operátorov. Zobrazenie vzdušnej situácie je vykonávané na farebnom indikátore kruhového obzora.
Pre zvýšenie schopnosti zachytiť ciele letiace v malých výškach, v lesnatom a kopcovitom teréne môže byť anténa použitá na špeciálnom stožiari 40V6M (40В6М) a 40V6MD (40В6МД) zavedených v systéme S-300P.
Rádiolokátor 96L6E automaticky prehľadáva určenú oblasť a automaticky generuje trasu letu cieľa pre prioritné ciele. Tieto prioritné ciele je schopný zameriavať, sledovať a automaticky odosielať ich súradnice pre ďalšie využitie.
Zloženie:
Zloženie rádiolokátora 96L6E je závislé na verzii.
V podstate sú dve verzie - prvá verzia je umiestnená na vozidle TM966E (ТМ966Е) - vychádzajúce z terénneho podvozku s vysokou priechodnosťou MZKT-7930 "Astrolog" (МЗКТ-7930 "Астролог") , na ktorom je umiestnený anténny systém s fázovou anténnou mrieškou (FAM) (označenie 966AA01E (966АА01Е)) a prístrojový kontajner s obsluhou, prijímacím, vysielacím, komunikačným a rozpoznávacím systémom (označenie 966FF03E (966ФФ03Е)). Súčasťou vozidla je aj komplet náhradných dielcov (ЗИП-0), systém autonómneho napájania SEP-2L (СЭП-2Л) tvoreného generátorom elektrickej energie poháňanom motorom vozidla a káblový komplet.
Verzia umiestnená na jednom podvozku v pochodovej polohe:
Verzia umiestnená na jednom podvozku v bojovej polohe:
Druhá verzia je umiestnená na dvoch vozidlách s návesmi.
- anténne stanovišťe 966AA00E (966АА00Е ) tvorené ťahačom s návesom, na ktorom je umiestnený anténny systém 966AA01E (966АА01Е), systém autonómneho napájania SES-75 (SES-75M) (СЭС-75 (СЭС-75М)), alebo iný analogický systém a káblový komplet.
- prístrojové stanovište 966FF00E (966ФФ00Е) tvorené ťahačom s návesom a prístrojovým kontajnerom 966FF03E (966ФФ03Е ) a systém autonómneho napájania SES-75 (SES-75M) (СЭС-75 (СЭС-75М)), alebo iný analogický systém.
Táto varianta rádiolokátora umožňuje rozmiestenie jednotlivých návesov do vzdialenosti 100 m od seba.
Obe verzie rádiolokátora sú vybavené vnútorným hovorovým zariadením 14Ja6-5 (14Я6-5).
Jednotlivé varianty rádiolokátora sú schopné prepravy vlakom, lietadlom i loďou.
Súprava rádiolokátora 96L6E može ešte obsahovať:
- príves so systémom vonkajšieho napájania (elektrocentrála) 98E6U (98Э6У)
- ťahač prívesu
- zdvíhacia plošina 966AA14 (966АА14) - ťahač MAZ-537G (MAZ-74106) (МАЗ-537Г (МАЗ-74106)) s návesom so stožiarom 40V6M (40В6М) alebo 40V6MD (40В6МД)
- výnosné miesta operátora (ďalšie 4)
- skupinový ZIP P28E (П28Е) (príves spoločný pre tri rádiolokátory)
Anténny systém rádiolokátora zabezpečuje súčasné elektronické prehľadávanie tromi lúčmi v námere a mechanické natáčanie lúčov v odmere. Rýchlosť vyhľadávania v jednotlivých azimutálnych sektoroch sa môže meniť v závislosti na vzdušnej situácii. Elektronické vychyľovanie lúča umožňuje rádiolokátoru pracovať v nasledujúcich základných režimoch činnosti:
- v režime prehľadávania všetkých výšok (nízka zóna - lúč rádiolokátora je vychyľovaný len v malých polohových uhloch od -3° do + 20°) s rýchlosťou obnovy informácie 6 s (v polohovom uhle -3° - +1,5°) a 12 s (v polohovom uhle 1,5° - 20°) pri rýchlosti cieľa od ±30 m/s do ±1200 m/s.
- v režime sektrového prehľadávania s rozsahom prehľadávania v azimute do 120°, v polohovom uhle od 0° do 60°. Rádiolokátor je schopný v tomto režime sledovať ciele s rýchlosťou od 50 m/s do 2800 m/s s rýchlosťou obnovy informácie 8 s, alebo v polohovom uhle -3° do 1,5 °s rýchlosťou obnovy rádiolokačnej informácie 5,5 s. V prípade sektorového prehľadávania celej oblasti polohového uhla lúča je doba obnovenia rádiolokačnej informácie 13,5 s.
- v režime vyhľadávania nízkoletiacich cieľov s rozsahom vyhľadávania v azimute 360° a polohového uhla 0°- 1,5° pri rýchlosti cieľa od ±30 m/s do ±1200 m/s s rýchlosťou obnovy rádiolokačnej informácie 6 s.
Takticko-technické údaje
Vlnová dĺžka: centimetre
Dosah: 5 - 300 km
Odmer: 360°
Námer: -3° - +60°
Rozsah rýchlosti: 30 - 2800 m/s
Hodnota potlačenia šumov: do 70 dB
Počet sledovaných cieľov: do 100
Počet falošných cieľov v priebehu 30 minút činnosti: max. 5
Doba obnovenia RL informácie: 6 s (v nízkej zóne) -12 s (v stredná a vysoká zóna)
Doba nepretržitej činnosti: neobmedzená
Čas prípravy k použitiu:
- verzia umiestnená na jednom vozidle: 5 min
- verzia umiestnená na dvoch vozidlách: 30 min
Životnosť: min. 20 rokov
Doba služby: 25000 - 30000 hodín do vykonania generálnej opravy (alebo 10 rokov služby).
Stredná medziopravná doba: 12000 hodín
Dojazd po vlastnej osi: nie menej ako 10000 km
Zdroj: www.mil.ru, www.pvo.guns.ru , www.russianarms.ru
Vývoj: konštrukčná kancelária LIRA (КБ "Лира")
Výrobca: Liazovský elektromechanický závod (Лианозовский электромеханический завод)
Verzie:
- 96L6 - v zostave S-300PM (С-300ПМ)
- 95L6E - v zostave S-300PMU-1 (С-300ПМУ-1) a S-300PMU-2 (С-300ПМУ-2)
V súčasnosti sa vyrába verzia 96L6E, ktorá je určená aj na vývoz. Rádiolokátor umožňuje pracovať aj s ďalšímy protilietadlovými raketovými systémami, vrátane S-400.
Rádiolokátor 96L6E je určený pre prácu v zostave protilietadlových raketových systémov S-300PMU, S-300PMU1 a Favorit (S-300PMU2) ako autonómny prostriedok zisťovania cieľov komplexu 90Ž6E (90Ж6Е), 90Ž6E1 (90Ж6Е1) a 90Ž6E2 (90Ж6Е2).
Spojenie so systémom S-300PMU (С-300ПМУ) a S-300PMU1 (С-300ПМУ1) je zabezpečené káblami, so systémom S-300PMU2 (С-300ПМУ2) sa používa rádioreléové spojenie, alebo spojenie pomocou optických vlákien prostredníctvom výnosného pracoviska 965RR03E (965РР03Е).
Zabezpečuje zistenie, sledovanie a rozpoznanie vzdušných cieľov odovzdanie informácie do automatizovaného systému velenia 30N6 a 83M6, prípadne do nadriadených automatizovaných systémov velenia Bajkal-1E ("Байкал-1Э"), Senež-M1E ("Сенеж-М1Э") a veliteľských stanovísk Osnova-1E ("Основа-1Э") a Pole-E ("Поле-Э"). Prenos údajov je možný linkovým, alebo rádiovým spojením.
Rádiolokátor 96L6E je schopný zisťovať ciele letiace v rôznych výškach a rôznou rýchlosťou, vrátane malorozmerných cieľov, cieľov kategórie "stealth" a vysokopresných zbraní. Použitím širokopásmového a multifrekvenčného príjmu a vysielania je rádiolokátor schopný prispôsobiť svoju činnosť pri zisťovaní a sledovaní cieľov v rôznych výškach konkrétnym podmienkam rádioelektronického rušenia čím dosahuje vysokú pravdepodobnosť zistenia cieľov a znižuje možnosť zobrazenia falošných signálov. Rádiolokátor má vysoký stupeň automatizácie bojovej činnosti, čím je umožnené nepretržitá prevádzka všetkých súčastí rádiolokátora a nepretržité sledovanie vzdušnej situácie a jednotlivých parametrov rádiolokátora. K rádiolokátoru môže byť pripojených päť výnosných pracovísk operátorov. Zobrazenie vzdušnej situácie je vykonávané na farebnom indikátore kruhového obzora.
Pre zvýšenie schopnosti zachytiť ciele letiace v malých výškach, v lesnatom a kopcovitom teréne môže byť anténa použitá na špeciálnom stožiari 40V6M (40В6М) a 40V6MD (40В6МД) zavedených v systéme S-300P.
Rádiolokátor 96L6E automaticky prehľadáva určenú oblasť a automaticky generuje trasu letu cieľa pre prioritné ciele. Tieto prioritné ciele je schopný zameriavať, sledovať a automaticky odosielať ich súradnice pre ďalšie využitie.
Zloženie:
Zloženie rádiolokátora 96L6E je závislé na verzii.
V podstate sú dve verzie - prvá verzia je umiestnená na vozidle TM966E (ТМ966Е) - vychádzajúce z terénneho podvozku s vysokou priechodnosťou MZKT-7930 "Astrolog" (МЗКТ-7930 "Астролог") , na ktorom je umiestnený anténny systém s fázovou anténnou mrieškou (FAM) (označenie 966AA01E (966АА01Е)) a prístrojový kontajner s obsluhou, prijímacím, vysielacím, komunikačným a rozpoznávacím systémom (označenie 966FF03E (966ФФ03Е)). Súčasťou vozidla je aj komplet náhradných dielcov (ЗИП-0), systém autonómneho napájania SEP-2L (СЭП-2Л) tvoreného generátorom elektrickej energie poháňanom motorom vozidla a káblový komplet.
Verzia umiestnená na jednom podvozku v pochodovej polohe:
Verzia umiestnená na jednom podvozku v bojovej polohe:
Druhá verzia je umiestnená na dvoch vozidlách s návesmi.
- anténne stanovišťe 966AA00E (966АА00Е ) tvorené ťahačom s návesom, na ktorom je umiestnený anténny systém 966AA01E (966АА01Е), systém autonómneho napájania SES-75 (SES-75M) (СЭС-75 (СЭС-75М)), alebo iný analogický systém a káblový komplet.
- prístrojové stanovište 966FF00E (966ФФ00Е) tvorené ťahačom s návesom a prístrojovým kontajnerom 966FF03E (966ФФ03Е ) a systém autonómneho napájania SES-75 (SES-75M) (СЭС-75 (СЭС-75М)), alebo iný analogický systém.
Táto varianta rádiolokátora umožňuje rozmiestenie jednotlivých návesov do vzdialenosti 100 m od seba.
Obe verzie rádiolokátora sú vybavené vnútorným hovorovým zariadením 14Ja6-5 (14Я6-5).
Jednotlivé varianty rádiolokátora sú schopné prepravy vlakom, lietadlom i loďou.
Súprava rádiolokátora 96L6E može ešte obsahovať:
- príves so systémom vonkajšieho napájania (elektrocentrála) 98E6U (98Э6У)
- ťahač prívesu
- zdvíhacia plošina 966AA14 (966АА14) - ťahač MAZ-537G (MAZ-74106) (МАЗ-537Г (МАЗ-74106)) s návesom so stožiarom 40V6M (40В6М) alebo 40V6MD (40В6МД)
- výnosné miesta operátora (ďalšie 4)
- skupinový ZIP P28E (П28Е) (príves spoločný pre tri rádiolokátory)
Anténny systém rádiolokátora zabezpečuje súčasné elektronické prehľadávanie tromi lúčmi v námere a mechanické natáčanie lúčov v odmere. Rýchlosť vyhľadávania v jednotlivých azimutálnych sektoroch sa môže meniť v závislosti na vzdušnej situácii. Elektronické vychyľovanie lúča umožňuje rádiolokátoru pracovať v nasledujúcich základných režimoch činnosti:
- v režime prehľadávania všetkých výšok (nízka zóna - lúč rádiolokátora je vychyľovaný len v malých polohových uhloch od -3° do + 20°) s rýchlosťou obnovy informácie 6 s (v polohovom uhle -3° - +1,5°) a 12 s (v polohovom uhle 1,5° - 20°) pri rýchlosti cieľa od ±30 m/s do ±1200 m/s.
- v režime sektrového prehľadávania s rozsahom prehľadávania v azimute do 120°, v polohovom uhle od 0° do 60°. Rádiolokátor je schopný v tomto režime sledovať ciele s rýchlosťou od 50 m/s do 2800 m/s s rýchlosťou obnovy informácie 8 s, alebo v polohovom uhle -3° do 1,5 °s rýchlosťou obnovy rádiolokačnej informácie 5,5 s. V prípade sektorového prehľadávania celej oblasti polohového uhla lúča je doba obnovenia rádiolokačnej informácie 13,5 s.
- v režime vyhľadávania nízkoletiacich cieľov s rozsahom vyhľadávania v azimute 360° a polohového uhla 0°- 1,5° pri rýchlosti cieľa od ±30 m/s do ±1200 m/s s rýchlosťou obnovy rádiolokačnej informácie 6 s.
Takticko-technické údaje
Vlnová dĺžka: centimetre
Dosah: 5 - 300 km
Odmer: 360°
Námer: -3° - +60°
Rozsah rýchlosti: 30 - 2800 m/s
Hodnota potlačenia šumov: do 70 dB
Počet sledovaných cieľov: do 100
Počet falošných cieľov v priebehu 30 minút činnosti: max. 5
Doba obnovenia RL informácie: 6 s (v nízkej zóne) -12 s (v stredná a vysoká zóna)
Doba nepretržitej činnosti: neobmedzená
Čas prípravy k použitiu:
- verzia umiestnená na jednom vozidle: 5 min
- verzia umiestnená na dvoch vozidlách: 30 min
Životnosť: min. 20 rokov
Doba služby: 25000 - 30000 hodín do vykonania generálnej opravy (alebo 10 rokov služby).
Stredná medziopravná doba: 12000 hodín
Dojazd po vlastnej osi: nie menej ako 10000 km
Zdroj: www.mil.ru, www.pvo.guns.ru , www.russianarms.ru